Maarten Luther timmerde 95 stellingen op de kerkdeur, waarmee hij wilde bereiken dat een aantal dingen in zijn kerk zouden veranderen. Wat zou jij graag anders zien in jouw kerk?
Werkvorm
De werkvorm bestaat uit vier stappen:
- een inleiding
- duo-interviews
- uitwerken van stellingen
- suggesties hoe je de oogst van deze werkvorm breed kunt delen
Nodig
- pennen
- lege, gekleurde kaartjes van A5 formaat.
Inleiding (5 minuten)
Vertel in je eigen woorden waar deze werkvorm over gaat. Gebruik daarvoor de inleidende beschrijving en onderstaande tekst.
Kerken zijn er in allerlei soorten en maten: groot en klein, oud en nieuw, traditioneel en modern, met of zonder eigen gebouw. Uiteindelijk gaat het vooral om het met elkaar zijn ter ere van God. We doen er inspiratie op om vanuit Zijn Licht te leven. Iedereen is daarin even belangrijk, of je nu jong of oud bent. Denk aan een glazen pot met kauwgomballen. Iedere bal is even groot. Toch heeft ieder zijn eigen mooie kleur, samen vorm je een kleurrijke gemeenschap, een familie. Dat maakt dat ook jij je plek in mag nemen en mag inbrengen wat jij vanuit jouw hart en geloof belangrijk vindt. Daar gaan we nu mee aan de slag.
Interview (15 minuten)
Vorm tweetallen. Ontdek in vijf minuten wat de ander vanuit hart en geloof écht belangrijk vindt. Neem daarbij geen genoegen met een vaag antwoord. Vraag door tot het helder en concreet is. Mogelijk met behulp van voorbeelden. Draai daarna de rollen om en doe hetzelfde. Deel vervolgens als groep kort met elkaar wat je ontdekt hebt van de ander.
Wil je het actiever, dan kun je gaan voor een tik-spel. Iedereen rent door elkaar, één iemand is tikker. Bij het fluitsignaal tikt de tikker zo snel mogelijk twee mensen aan. Dat wordt een tweetal. Wijs een nieuwe tikker aan en ga door tot de groep in tweetallen is verdeeld. Dit is vooral geschikt voor 12-16 jaar.
Stelling uitwerken (15 minuten)
Deel de pennen en gekleurde kaartjes uit. Laat ieder voor zich de volgende stelling afmaken:
Ik ben trots op mijn kerk als…
Dit kan ingevuld worden aan de hand van wat tijdens het duo-interview benoemd is. Maak duidelijk dat het hierbij gaat om waar jouw kerk volgens jou een betere kerk van wordt. Niet alleen voor jezelf maar voor de hele gemeenschap. Zorg dat het concrete stellingen worden. Geef ruimte, alles mag. Stellingen zijn bedoeld om te prikkelen en gesprek op te roepen.
Bespreek met elkaar de stellingen. Probeer te achterhalen welke gedachte er achter de stelling zit, wat is de meerwaarde ervan?
Delen in de dienst
De stellingen kunnen gedeeld worden in de dienst. Bijvoorbeeld door middel van een ludieke actie die veel weg heeft van een flashmob. Een flashmob is een groep die plotseling op een openbare plek samenkomt, iets ongebruikelijks doet en daarna weer snel uiteenvalt.
Bedenk hoe jullie de stellingen in de dienst willen presenteren. Zet met de predikant van dienst de situatie in scène. Spreek af op welk moment in de dienst de dienstovername zal ontstaan. Zorg ervoor dat, behalve de predikant en jullie als groep, niemand op de hoogte is. Maak eventueel gebruik van het ‘kapen’ van de beamer (als deze aanwezig is). Met een knallende Powerpointpresentatie kun je kort en krachtig jullie input voorbij laten komen. Onder begeleiding van uptempo muziek kunnen jullie het verder aankleden met dansmoves.
Alternatief: zet het geheel vooraf in scène, speel het uit en film het. Vraag hierbij vooral ook de hulp van enkele gemeenteleden. Het filmpje kun je vervolgens tijdens de dienst laten zien.
Delen via social media
Liever social media? Plan de berichten in op de socialmediakanalen van jullie gemeente. Zo komt er de komende tijd steeds een stelling vrij ter inspiratie voor anderen. Hebben jullie een filmpje gemaakt, dan kun je deze als laatste plaatsen bij wijze van samenvatting en eindknaller. Alleen het filmpje of de stellingen plaatsen kan natuurlijk ook.
Gemeenteactiviteit
De werkvorm is met kleine aanpassingen ook prima in te zetten als gemeenteactiviteit.