In de digitale kosmos blijft de kerkwebsite nummer 1: het is je gezicht naar buiten. Op dat vlak kunnen veel kerkwebsites een flinke verbeterslag maken. 7 tips om direct toe te passen.
De meeste kerkwebsites zijn erg op de eigen achterban gericht, terwijl het een prachtig medium is om mensen in je directe omgeving te bereiken. Een website is namelijk laagdrempelig, open naar de hele wereld, je hebt er als kerk volledige zeggenschap over en het is een relatief goedkoop medium.
Actueel en laagdrempelig
“Een moderne kerkelijke website is allereerst toegankelijk en gebruiksvriendelijk. Daarnaast is het van belang dat de site actuele informatie bevat, zoals de tijden van kerkdiensten, activiteiten en contactgegevens”, zegt Jannieke Lindhout van De Aanjagers. De Aanjagers is een groep professionals die scholen, kerken en maatschappelijke organisaties helpt op het gebied van communicatie en ontwerp. Lindhout refereert aan de 'toptaken' van een kerkwebsite: dat wat een websitebezoeker het liefst zo snel mogelijk op een website doet. Het is een benadering van de Ierse ontwerpgoeroe Gerry McGovern die bepleit dat een website aantrekkelijk is als de 5 dingen die een kerkwebsitebezoeker het graagst wil doen, direct zichtbaar en aanklikbaar is.
Gezicht naar buiten
Uiteraard staan dan de zondagse kerkdiensten op #1. De preek terugluisteren van de predikant hoort erbij, op #2. Daarna volgen activiteiten, bij wie je moet zijn, en actueel nieuws uit de gemeenschap. Sommige kerkwebsites schieten vervolgens bestuurlijk door: de kerkwebsite staat als organisatie-uiting vol details over missie, visie, allerlei zinvolle commissies, werkgroepen, contactpersonen. Maar vergeten vervolgens een iDeal-knop. Jannieke Lindhout herkent het. “Het opschrijven van de missie en visie geeft voor mij te weinig invulling aan evangelisatie of betekenis voor de maatschappelijke omgeving van een kerk.” Doe het niet, je kerkwebsite is geen vergaderclub maar een marketinginstrument: je gezicht naar buiten.
Laat mensen zien
Op dat vlak kan een kerkwebsite flink verbeteren. Een doorsnee kerkwebsite is erg op de eigen achterban gericht. Voor hen hebben we interne digitale nieuwsbrieven, het kerkbladVerder lezenHet kerkblad maken: zes tips ter verbetering en de kerkapp. Een kerkwebsite die vol extern gaat zonder het noemen van de kerkdiensten zijn gedurfde concepten, maar ze zijn er wel. Mensen uit de buurt komen niet snel in de kerk voor het zondagse evangelie, maar voor een klassiek concert, Open Monumentendag of de buurtbazar. En: mensen trekken mensen, zoals de glimlach van een baby de ouders doet glimlachen. Maak van dit inzicht gebruik op je kerkwebsite. “De uitstraling van een website loopt vaak achter op de warmte en levendigheid van een gemeente. We delen ons leven door verhalen”, zegt Lindhout. Dus laat mensen zien, interview hen en geef hun het podium op de kerkwebsite. Dat kan de slager op de hoek zijn of de scholier die in de pauze in het trapportaal zit te chillen, maar ook de gelovige bankier uit het dorp die zijn zaterdagmorgen opoffert om Nederlandse les te geven aan Oekraïnse vluchtelingen. Inspirerende verhalen trekken mensen.
Zeven verbetertips om direct mee te beginnen
- Denk van buiten naar binnen
In bedrijven kennen ze het idee van 360 gradenfeedback. Je vraagt een collega wat zij/hij van jouw werk vindt. Doe eens gek, en vraag je niet-gelovige buren naar 3 dingen die ze goed en 3 dingen die ze beroerd vinden aan je kerkwebsite. Het helpt je om van buiten naar binnen te denken. - Verwijder 80% van je content
In websiteprojecten die ik begeleid, evalueren we wat er aan content op een kerkwebsite staat en wat mee kan naar een nieuwe site. Doe als Marie Kondo: neem in liefde op een KonMari-manier afscheid van materiaal dat je websitebezoekers nu niet meer helpt: verouderde informatie, alle details van de orgelpijpen, de preek uit 2004 van de voor-vorige predikant, oude downloads, activiteiten van twee jaar geleden ... Je website is geen archief. Hup, in de digitale kliko ermee. - Verbeter de content
Ook om de content van je kerkwebsite te verbeteren is het goed om van buiten naar binnen te denken. Jannieke Lindhout noemt een mooi voorbeeld. “Kerken kunnen hun rol pakken in het digitale domein door buurtbewoners te stimuleren een vraag te stellen die een pastoraal werker kan beantwoorden.” De kerkwebsite als vraagbaak voor levensvragen, ik vind dat een prikkelend denkbeeld. Het is een voorbeeld van hoe je een match vindt tussen de organisatiedoelen van een kerk en de taken van een websitebezoeker. - Trek nieuwe mensen
Online zijn bezoekers de baas. Vinden ze niet wat ze zoeken, dan zijn ze weg. Dat wil overigens niet zeggen dat je moet draaien wat zij vragen. Integendeel. Juist door het vertalen van je unieke, christelijke waarden naar aantrekkelijke content op je kerkwebsite, trek je nieuwe mensen. Bovendien: je hoeft niet iedereen te bereiken via de website, dat is een utopie. Maar, zegt Jannieke Lindhout, “hoe mooi zou het zijn als de lokale kerk, gemeente of parochie weer het middelpunt gaat zijn van onze levensvragen. Niet omdat we het zo goed weten, maar omdat we een luisterend oor bieden.” - Laat zien waar de gemeente enthousiast over is
Zorg dat de professionele uitstraling van je kerkwebsite overeenkomt met het innerlijk van je gemeente: waar de gemeente enthousiast over is. Denk daarbij in beelden. Huur liever een keer een goede fotograaf in voor inspirerende portretten dan je eigen houtje-touwtje kiekjes of stockfoto’s te plaatsen. (Overigens, let op met stockfoto’s. Ze zijn geen spiegel van je gemeente én kunnen worden verwijderd door de fotograaf die een tijdje later vrolijk met een rekening komt) - Mobile second
Het optimaliseren van je website voor mobiel is erg belangrijk, omdat steeds meer mensen je kerkwebsite via hun telefoon opvragen. Trap niet in de valkuil vanuit mobiel een website te ontwerpen. Mobile first wordt dat genoemd. Maar dit maakt een website vaak erg functioneel en saai, want alle franjes moeten eraf. Begin gewoon op desktop en vertaal dit naar een mobielvriendelijke versie. - Besteed de techniek uit
Besteed de bouw en het onderhoud van je kerkwebsite uit aan professionele bureaus, tenzij je alles weet van SEO, UX/UI, wireframes, klikpaden en human centered solutions.
Prikkelende kerkwebsites
- Sint Vitus Blaricum
Vrij druk visueel dat past bij een levendige parochie. Er is snel te kiezen welke route voor jou van toepassing is als bezoeker. - City Life Church Den Haag
Vlotte video-opener. Contact via WhatsApp en meertalig. Doeltreffende navigatie. Duidelijke contentstrategie. - Holy Hub
Vernieuwende (of gedurfde) mix van lifestyle en zingeving. De drempel voor bezoekers om verder aan de slag te gaan met zingeving en levensvragen en vanuit die behoefte kennis te maken met geloof is een denkwijze waar veel kerken en gemeenten van kunnen leren. Het ‘instapniveau’ van de bezoeker is goed uitgedacht. - Move Community
Move is een jonge community, gebaseerd op het beeld van reisgenoten. De website is het uithangbord van de community, met persoonlijke verhalen, welkomstcadeaus en spraakmemo’s. En inderdaad: kerkdiensten zie je er niet.
Aanbieders kerkwebsites
- Isimedia.nl: weet alles van websites en communicatie.
- ProtestantseKerk.net: met sjablonen in huisstijl van de Protestantse Kerk
- Kerkwebsite.nl
- MijnKerk.site
- Webheld.nl
Lees meer in deze serie:
Illustratie: Marijke ten Cate